Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści

treść

Posiedzenie zespołu problemowego ds. usług publicznych

02-03-2021

Dyskusja nad dokumentem „Edukacja dla Wszystkich” była przedmiotem posiedzenia zespołu problemowego ds. usług publicznych.Spotkanie odbyło się 1 marca 2021 r. w formie wideokonferencji. Stronę rządową w posiedzeniu reprezentowała Marzena Machałek – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Przedstawiciel Forum Związków Zawodowych, jako wnioskodawca spotkania, odniósł się do zaproponowanych zmian w szeroko pojętym obszarze edukacji. Poinformował, że przedstawiony Model Edukacji dla wszystkich w połączeniu ze strategią na rzecz osób z niepełnosprawnością wprowadza daleko idące zmiany. Podkreślił, że nie do przyjęcia jest procedowanie zmian z pominięciem partnerów społecznych.

Wiceminister M. Machałek poinformowała, że MEiN pracuje nad lepszą formułą wsparcia dziecka, ucznia - szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny. Wskazała na potrzebę uporządkowania i skoordynowania wielu działań, które już są podejmowane, by objąć nimi jak największą liczbę dzieci i wzmocnić rodziny w opiece nad dzieckiem. Zdaniem wiceminister każde dziecko powinno mieć zagwarantowaną pomoc, w tym psychologiczno-pedagogiczną, do jego potrzeb. Nadmieniła, że około 70% uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnegouczy się w szkołach ogólnodostępnych.Zaznaczyła, że nie planuje się likwidacji szkół specjalnych. Szkoły specjalne mają duży potencjał kadrowy, dzięki któremu wzmocnione zostanie kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych.

Zdaniem strony związkowej ograniczenie szkolnictwa specjalnego oraz zaproponowane zmiany w dostępie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej spowodują wzrost problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami. Ponadto strona związkowa nie zgadza się m.in. na przekształcanie szkół specjalnych w szkoły ogólnodostępne, przekształcenie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w Centra Dziecka i Rodziny, zastąpienie nauczyciela wspomagającego pracownikiem samorządowym oraz ograniczania wydatków na organizację kształcenia specjalnego.

Uwagi do dokumentu „Edukacja dla wszystkich” zostały również zgłoszone przez eksperta ze Związku Powiatów Polskich. Dotyczą one m.in. określenia skutków finansowych projektowanych rozwiązań, zasady działania asystentów ucznia, zatrudniania na każdym etapie edukacji psychologa i pedagoga specjalnego edukacji włączającej czy propozycji przemiany Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w utworzenie formuły Centrum Dziecka i Rodziny. Zastrzeżenia zgłoszone przez stronę samorządową zostały poparte przez stronę związkową.

Uzgodniono, że uwagi zgłoszone w trakcie spotkania, przez stronę społeczną, zostaną przekazane na piśmie do Ministerstwa Edukacji i Nauki.

do góry Ostatnia modyfikacja: 21-04-2022
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: