Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
W dniu 12 grudnia 2014 r. odbyło się, kolejne, dziewiąte w bieżącym roku posiedzenie Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.
Spotkanie pod nieobecność Pana Jana Klimka – Przewodniczącego Zespołu, prowadził Pan Wojciech Nagel – reprezentujący BCC.
W spotkaniu udział wzięli:
- przedstawiciele strony pracodawców oraz strony rządowej w Zespole,
- przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
- przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
oraz eksperci zgłoszeni przez:
- BCC.
Tematyka posiedzenia poświęcona była uprawnieniom pracowników tymczasowych do zasiłków chorobowych.
Przedstawiciel Departamentu Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej poinformował, że najczęstsze wątpliwości dotyczące kwestii ubezpieczeniowych w odniesieniu do pracowników tymczasowych wiążą się z zasadami ustalania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego tym pracownikom.
Poinformował, że zgodnie z treścią art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa podstawę wymiaru zasiłku chorobowego ustala się z uwzględnieniem wynagrodzenia uzyskanego u płatnika składek w okresie nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego, w trakcie którego powstała niezdolność do pracy. Oznacza to, że w przypadku wszystkich pracowników, nie tylko tymczasowych, obowiązuje reguła, że jakakolwiek przerwa w ubezpieczeniu (inna niż przypadająca w dniu ustawowo wolnym od pracy) powoduje niewliczenie wynagrodzenia z wcześniejszego okresu sprzed przerwy do podstawy wymiaru zasiłku. Zatem wprowadzenie odmiennych uregulowań dla pracowników tymczasowych, zmierzających do wliczenia do podstawy wymiaru zasiłku także innych (wcześniejszych) okresów ubezpieczenia byłoby dyskryminujące dla innych pracowników.
Biorący udział w posiedzeniu nie zgłosili uwag do przedstawionych w przedmiotowym zakresie wyjaśnień. Nie zgłosili też propozycji jakichkolwiek zmian w obowiązującym prawodawstwie dotyczącym kwestii ubezpieczeniowych w odniesieniu do pracowników tymczasowych.
Pan Marek Bucior – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej podsumowując dyskusję powiedział, że nie wskazano przesłanek do zmiany obowiązujących przepisów w omawianym zakresie. Tak więc obecnie obowiązujące prawo w tym zakresie należy uznać za właściwe.
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego