Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści

treść

Posiedzenie zespołu problemowego RDS ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych

19-02-2016

W dniu 17 lutego 2016 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyło się kolejne posiedzenie zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego pod przewodnictwem Henryka Nakoniecznego – przedstawiciela NSZZ „Solidarność’.

W spotkaniu udział wziął Stanisław Szwed – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Elżbieta Bojanowska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Leszek Skiba – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów oraz eksperci stron.

Tematem spotkania była:

  1. Informacja strony rządowej dotycząca przebiegu konsultacji na temat rządowego projektu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
  2. Dyskusja dotycząca zmian w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (stawka godzinowa).
  3. Sprawy różne.

Ad. 1

Sekretarz Stanu – Stanisław Szwed przedstawił informacje z konsultacji społecznych na temat rządowego projektu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Poinformował, że przed skierowaniem projektu ustawy do Sejmu odbyły się spotkania we wszystkich województwach, w ramach konsultacji, w celu wsłuchania się w głosy obywateli odnośnie uwag do projektu ustawy.

Ad. 2

Sekretarz Stanu – Stanisław Szwed poinformował, że mając na uwadze realizacje jednego z celów zawartych w expose Pani Premier Beaty Szydło, dotyczącego wprowadzenia do obecnego porządku prawnego minimalnej gwarancji płacowej dla umów cywilnoprawnych, w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej został przygotowany projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Projekt przewiduje m.in.:

  • wysokość minimalnej stawki godzinowej na poziomie 12 zł dla pracy wykonywanej na podstawie umów zlecenia, a także umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu;
  • obowiązek prowadzenia ewidencji liczby godzin przepracowanych;
  • objęcie regulacją umów zawartych przez osobę fizyczną lub osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, która przyjęte zlecenie lub usługi wykonuje osobiście, z przedsiębiorcą albo inną jednostką organizacyjną;
  • wprowadzenie sankcji;
  • przyznanie uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy do prowadzenia kontroli.

Wiceminister S. Szwed zakomunikował, że obecnie projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych. Przewidywany termin wejścia w życie ustawy 1 lipca br.

Zespół nie wypracował wspólnego stanowiska w powyższej sprawie.

do góry Ostatnia modyfikacja: 21-04-2022
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: