Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści

treść

Posiedzenie zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych

09-06-2017

W dniu 8 czerwca 2017 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyło się posiedzenie zespołu problemowego Rady Dialogu Społecznego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych. Stronę rządową w spotkaniu reprezentowała Elżbieta Bojanowska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Paweł Gruza – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Wiceminister P. Gruza przedstawił najważniejsze informacje dotyczące wykonania ustawy budżetowej za 2016 r. Poinformował, że poprawa sytuacji na rynku pracy, niska dynamika cen konsumpcyjnych oraz realizacja programu „Rodzina 500 plus” znalazły odzwierciedlenie w wyższej dynamice konsumpcji prywatnej. Tempo wzrostu spożycia prywatnego w 2016 r. wyniosło 3,8%. Podkreślił, że w 2016 r. sytuacja na rynku pracy uległa dalszej poprawie.Wzrost popytu na pracę znalazł odzwierciedlenie w spadku liczby zarejestrowanych  bezrobotnych, która na koniec 2016 r. obniżyła się o 228 tys. (tj. o 14,6%) w porównaniu do poziomu sprzed roku. Stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec 2016 r. wyniosła 8,3%, tj. była niższa o 1,4 pkt. proc. niż na koniec 2015 r. Dochody budżetu państwa zostały zrealizowane w 2016 r. w wysokości 314.683.570 tys. zł i były wyższe o 875.044 tys. zł w stosunku do kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2016, tj. o 0,3%. Natomiast wydatki budżetu państwa wykonane zostały w 2016 r. w wysokości 360.843.115 tys. zł.

Partnerom społecznym nie udało się wypracować wspólnej opinii do wykonania ustawy budżetowej za 2016 r.

Następnym punktem była dyskusja dotycząca projektu ustawy z dnia 19 maja 2017 r. o zmianie ustawy – „Ordynacja podatkowa”. Powyższy projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku przekazywania przez podatników dobowych wyciągów z rachunków bankowych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_WB). Działania te mają mieć charakter prewencyjny w zakresie ograniczenia oszustw i nadużyć podatkowych, w tym w szczególności oszustw karuzelowych  i realizowane byłyby poprzez szybką identyfikację transakcji podejrzanych oraz weryfikację spójności deklarowanych przychodów oraz kosztów z obrotami na rachunku bankowym.

Partnerzy społeczni odnosząc się do projektowanej ustawy zwrócili uwagę m.in. na doprecyzowanie jej zakresu podmiotowego, wprowadzenia limitu wartości transakcji powyżej którego będą one raportowane, wejścia w życie ustawy od 1 stycznia 2018 r.

do góry Ostatnia modyfikacja: 21-04-2022
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: