Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści

treść

Posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Transportu Drogowego

27-06-2017

W dniu 26 czerwca 2017 r. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odbyło się czwarte posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Transportu Drogowego. Obradom przewodniczył Pan Jerzy Szmit – Podsekretarz Stanu w MIiB.

Stronę rządową reprezentowali przedstawiciele resortów: infrastruktury i budownictwa, rodziny, pracy i polityki społecznej, spraw wewnętrznych i administracji, finansów.

Współprzewodniczący Zespołu po stronie pracodawców i związkowców przedstawili, informację na temat pierwszego spotkania Zespołu Roboczego ds. Krajowego Transportu Drogowego. Było ono poświęcone sprawom organizacyjno-formalnym. Zainicjowano również dyskusję na temat nowego modelu wynagradzania kierowców, przede wszystkim w krajowym transporcie publicznym, w odniesieniu do stanowisk Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów w sprawie zaprezentowanych przez stronę społeczną wstępnych propozycji odejścia od obecnie obowiązujących przepisów dotyczących podróży służbowych kierowców, a także zmiany ustawy o czasie pracy kierowców. Dojście do wspólnego stanowiska w kwestii przyjęcia nowego modelu wynagradzania kierowców wymaga dalszych uzgodnień. Następne  posiedzenie Zespołu Roboczego zaplanowano na początek lipca.

Pozostałą część spotkania zdominowała problematyka nowelizacji ustawy o transporcie drogowym w zakresie dostosowania do rozporządzenia (UE) 403/2016, a także kontynuacja dyskusji na temat nowego modelu wynagradzania kierowców, w tym przestawienie stanowisk Członków Zespołu w zakresie:
– posłużenia się przy ustalaniu wynagrodzenia kierowców konstrukcją zawartą
w § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
– opublikowanego przez Komisję Europejską Pakietu Mobilności, a w szczególności potwierdzenia objęcia przepisami dyrektywy 96/71/WE kierowców wykonujących operacje międzynarodowego transportu drogowego oraz proponowanych zmian rozporządzenia (WE) nr 561/2006 [Wniosek dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiająca szczegółowe zasady, w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE, dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego COM (2017) 278; Wniosek rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego czasu odpoczynku oraz rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów  COM (2017) 277].

Przedstawiciele strony społecznej wyrazili wolę wypracowania takich rozwiązań prawnych, które trwale wyeliminują szarą strefę oraz wszelkie patologie funkcjonujące w branży transportowej. Wymaga to dojścia do trudnego kompromisu oraz przyjęcia pakietu rozwiązań systemowych. Ustalono, że przed kolejnym posiedzeniem Zespołu każda z organizacji w nim reprezentowanych przekaże na piśmie MIiB swoje propozycje zmian w przepisach.

Następne posiedzenie Zespołu zaplanowano na dzień 14 lipca br.
 

do góry Ostatnia modyfikacja: 21-04-2022
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: