Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści
W dniu 13 lutego br. w Ministerstwie Pracy i Polityki społecznej odbyło się kolejne posiedzenie Prezydium Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych poświęcone Projektowi ustawy o szczególnych rozwiązaniach na rzecz ochrony miejsc pracy, związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców. Przewodniczący Komisji, Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz przedstawił Prezydium TK zmieniony projekt ustawy wraz z aktami wykonawczymi do niej, zaś szczegółowo do wyrażonych do projektu na piśmie uwag partnerów społecznych odniósł się Sekretarz Stanu w MPiPS Jacek Męcina. W drugiej wersji projektu, powstałego w wyniku analizy wniesionych przez stronę społeczną uwag do jego pierwszej wersji, uwzględniono szereg postulatów strony społecznej, spośród których warto wskazać:
• złagodzenie warunków uzyskania przewidzianej w projektowanej regulacji pomocy -przepisy ustawy będą miały zastosowanie do przedsiębiorcy, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż towarów lub usług, nie mniej jednak niż o 15% (w pierwszej wersji Projektu spadek ten ustalono na poziomie 20%)
• dodano zapisy umożliwiające szkolenie pracowników, na zasadach określonych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, korzystających z przewidzianych w ustawie systemowej form pomocy,
• kwotę świadczenia na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowniczych za czas przestoju ekonomicznego do wysokości 100 % zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwiększono o wysokość składek na ubezpieczenia społeczne należne od pracownika, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika.
Kwestią dalej dyskutowaną jest wnioskowana przez stronę związkową propozycja wydłużenia z 3 do 6 miesięcy łącznego okresu, w którym przedsiębiorca, który otrzymał z FGŚP środki na wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, nie może wypowiedzieć pracownikowi umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika (w okresie lub okresach pobierania przez pracownika świadczeń oraz w okresie lub okresach przypadających bezpośrednio po okresie lub okresach pobierania świadczeń), przy czym istnieje rozbieżność stanowisk strony związkowej i strony pracodawców w tym zakresie.
Wątpliwości strony związkowej budzi ponadto mechanizm uruchamiania środków pomocowych przewidziany w projekcie systemowej regulacji - w przypadku wystąpienia spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego o rozmiarach powodujących konieczność zastosowania szczególnych rozwiązań na rzecz ochrony miejsc pracy określonych w ustawie, Rada Ministrów może zdecydować, w drodze rozporządzenia, na podstawie wniosku przekazanego Prezesowi Rady Ministrów przez ministra właściwego ds. pracy, w porozumieniu z ministrem właściwym ds. gospodarki, o uruchomieniu instrumentów z ustawy. W opinii strony związkowej wadą takiego rozwiązania jest założenie pewnej uznaniowości podejmowania decyzji o uruchomieniu przewidzianej w ustawie pomocy.
Ustalono, że projekt ww. ustawy będzie przedmiotem dalszych intensywnych prac w ramach Komisji Trójstronnej.
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego