Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści

treść

Posiedzenie Zespołu problemowego TK ds. rozwoju dialogu społecznego

05-04-2013

W dniu 4 kwietnia 2013 r. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu problemowego TK ds. rozwoju dialogu społecznego, któremu przewodniczył Pan Zbigniew Żurek – Wiceprezes BCC.

W spotkaniu udział wzięli: statutowi członkowie Zespołu oraz eksperci. Stronę rządową reprezentowali:

  • Pan Piotr Gryska - Wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji
  • Pan Mariusz Haładyj - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki
  • Pan Janusz Kowalewski - Główny Legislator w Departamencie Prawa Gospodarczego Rządowego Centrum Legislacji
  • Pani Joanna BronowickaStarszy SpecjalistawDepartamencie Analiz i Komunikacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Porządek obrad spotkania przedstawiał się następująco:

  1. Informacja o stanie prac nad projektem Programu Lepsze Regulacje 2012-2015, w tym także włączonego do rządowego programu "Lepsze Regulacje 2015" Kodeksu Konsultacji – Pan Mariusz Haładyj – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki oraz Pani Joanna Bronowicka – St. Specjalista - Departament Analiz i Komunikacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
  2. Przedstawienie projektu uchwały Rady Ministrów – Regulamin pracy Rady Ministrów – ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań zawartych w Dziale III, Rozdz. 3 przedmiotowego projektu – Pan Piotr Gryska - Wiceprezes RCL.

Informację dotyczącą przyjętego przez Radę Ministrów Programu „Lepsze Regulacja 2012-2015” przekazał Pan Minister Mariusz Haładyj. Podkreślił, że ciągłe doskonalenie otoczenia regulacyjnego i tworzenie prawa opartego na dowodach stanowi podstawę funkcjonowania nowoczesnego państwa prawa.

Celem głównym Programu jest zapewnienie rozwiązań systemowych i organizacyjnych, niezbędnych dla tworzenia i oceny prawa w oparciu o dowody analityczne, nakierowanego na rozwiązywanie rzeczywistych problemów społeczno-gospodarczych, w tym zmniejszenie kosztów wykonywania działalności gospodarczej oraz podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację trzech celów szczegółowych, komplementarnych wobec siebie:

1. Przejrzyste tworzenie prawa skutecznie rozwiązującego rzeczywiste problemy;

2. Ciągłe doskonalenie istniejącego otoczenia prawnego;

3. Poprawa komunikacji z interesariuszami.

Przejrzyste tworzenie prawa skutecznie rozwiązującego rzeczywiste problemy (cel 1) zostanie zapewnione poprzez:

- doskonalenie systemu tworzenia prawa;

- rozwój systemu Oceny Wpływu;

- poprawę skuteczności implementacji prawa wspólnotowego.

Cel 2, czyli ciągłe doskonalenie istniejącego otoczenia prawnego, zostanie osiągnięty poprzez:

- redukcję barier rozwoju przedsiębiorczości.

Osiągnięcie celu 3 (poprawa komunikacji z interesariuszami) będzie natomiast możliwe poprzez:

- usprawnienie procesu konsultacji społecznych oraz

- ułatwienie dostępu do przepisów prawnych i orzecznictwa sądów.

Obecnie Program jest w fazie wdrażania. Rozpoczęto w Ministerstwie Gospodarki testowanie systemu konsultacji on-line. Do korzystania z tego narzędzia zachęcał partnerów społecznych. Generalnie wdrażana platforma elektroniczna będzie służyła do tworzenia i uzgadniania projektów aktów prawnych o jednolitym standardzie, zgodnym z wymogami publikacji w dziennikach urzędowych. Pozwoli to na zastąpienie tradycyjnej wymiany pism, tak w formie papierowej, jak i elektronicznej, umieszczaniem opinii i uwag bezpośrednio na platformie. Narzędzie będzie dostępne dla całej administracji rządowej i będzie zintegrowane z systemem konsultacji on-line Ministerstwa Gospodarki oraz systemem e-RM KPRM. System przyczyni się do sprawnego przeprowadzania procesu legislacyjnego, zwiększając jego efektywność i przejrzystość.

Partnerzy społeczni odnosząc się do zaprezentowanej informacji, wyrazili swoje obawy dotyczące przede wszystkim kwestii związanych z rozwiązaniami dotyczącymi procesu konsultacji społecznych. Zwrócono uwagę na pewne mankamenty i niedomówienie, w odniesieniu do uregulowanego już ustawowo (ustawa o związkach zawodowych oraz ustawa o organizacjach pracodawców) procesu konsultacji społecznych. Wyrażono nadzieję, że w trakcie planowanych prac nad wytycznymi w tym zakresie, sugestie partnerów społecznych zostaną wzięte pod uwagę przez stronę rządowa.

Potrzeba usprawnienia rządowego procesu legislacyjnego wymaga opracowania nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów w celu sformułowania przejrzystych procedur opracowywania, uzgadniania i przyjmowania projektów aktów normatywnych – powiedział Pan Piotr Gryska - Wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji. W nowym Regulaminie opisane zostaną procedury postępowania z projektami aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych oraz procedury obiegu poszczególnych typów dokumentów w rządowym procesie legislacyjnym, celem ich dostosowania do obecnie obowiązujących standardów tworzenia prawa.

Zmiana Regulaminu, obok procesowego ujęcia pracy Rady Ministrów w zakresie tworzenia dokumentów rządowych, obejmie również wprowadzenie spójnego i ustandaryzowanego nazewnictwa i definicji, w tym w zakresie oceny społeczno-ekonomicznych skutków proponowanych rozwiązań. Nowy Regulamin będzie sprzyjał upowszechnianiu stosowania konsultacji w procesie legislacyjnym. Przyjęte rozwiązania będą zmierzały do zwiększenia zakresu konsultacji projektu, zarówno na etapie analizy problemu, przygotowywania projektu założeń aktu prawnego, przygotowywania projektu aktu prawnego, jak i oceny skutków regulacji ex post.

Odstąpienie od stosowania ujętych w Regulaminie zasad będzie możliwe w przypadkach uzasadnionych szczególną potrzebą, za zgodą Prezesa Rady Ministrów.

W nowym Regulaminie będą sformułowane przejrzyste procedury opracowania, uzgadniania i przyjmowania projektów aktów prawnych, co powinno pozytywnie wpłynąć na efektywność procesu legislacyjnego. Warunkiem wzrostu efektywności procesu stanowienia prawa będzie jednak jednoczesna zmiana podejścia do obowiązujących procedur, w szczególności w zakresie uzgadniania i przyjmowania dokumentów rządowych oraz dostosowanie pracy ministerstw pod względem organizacyjnym w tym zakresie.

Partnerzy społeczni byli zgodni co do tego, że Regulamin pracy Rady Ministrów wymaga zmian, choć niektóre z zaproponowanych rozwiązań wymagają dalszej dyskusji. W związku z tym, że projekt Regulaminu pracy RM został skierowany do konsultacji społecznych, szczegółowe uwagi zostaną przez organizacje przekazane do Rządowego Centrum Legislacji, jako podmiotu odpowiedzialnego za tę regulację.

Termin następnego posiedzeniaustalono na 23 kwietnia 2013 r., godz. 15:00.

do góry Ostatnia modyfikacja: 21-04-2022
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: