Przejdź do menu głównego | Przejdź do podmenu | Przejdź do treści

treść

Posiedzenie Zespołu problemowego TK ds. polityki gospodarczej i rynku pracy

05-12-2014

W dniu 4 grudnia 2014 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.

W spotkaniu uczestniczyły strony: rządowa - reprezentowana przez przedstawicieli resortów (pracy, edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego oraz gospodarki), pracodawców (Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, ZRP, BCC) oraz przedstawicielka Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

W trakcie spotkania dyskutowano na temat szkolnictwa zawodowego w Polsce, w szczególności form organizacji kształcenia zawodowego z udziałem pracodawców, doradztwa zawodowego czy promocji kształcenia zawodowego na poziomie średnim i wyższym. Wnioskodawcą tematu był Związek Rzemiosła Polskiego, którego zdaniem rozwój gospodarki opartej na wiedzy stanowi główny warunek poprawy konkurencyjności polskich przedsiębiorstw a edukację zawodową zarówno młodzieży, jak i dorosłych należy uznać za najwyższy priorytet rozwoju społeczno-gospodarczego Polski.

Postulaty Związku Rzemiosła Polskiego dotyczące kształcenia zawodowego obejmują:

  • upowszechnienie systemu kształcenia dualnego;
  • świadectwo czeladnicze i dyplom mistrzowski w krajowym systemie kwalifikacji zawodowych;
  • po zakończeniu nauki w zasadniczej szkole zawodowej możliwość kontynuowania nauki w technikum uzupełniającym;
  • wzmocnienie rangi zasadniczej szkoły zawodowej;
  • równe traktowanie w kontekście finansowania, szkół niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych.

Do powyższych postulatów odniosła się strona rządowa, której przedstawiciele poinformowani o działaniach podjętych przez poszczególne resorty na rzecz kształcenia zawodowego, różnorodności jego form, doradztwa czy promocji kształcenia zawodowego. Podsumowano dwa lata wdrażania reformy kształcenia zawodowego. Przekazano również informację w sprawie zmian w systemie szkolnictwa wyższego mających na celu dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, w tym autonomię programową, Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, profil praktyczny i profil ogólnoakademicki, informację dotyczącą studiów dualnych i wsparcia kształcenia zawodowego w ramach PO Wiedza Edukacja Rozwój. Z uwagi na to, że najskuteczniejszym sposobem edukacji zawodowej młodzieży jest łączenie edukacji teoretycznej ze zdobywaniem przez uczniów praktycznych umiejętności na rzeczywistych stanowiskach pracy w nowoczesnych firmach, przedstawiono przykładowe dobre praktyki firm działających w Specjalnych Strefach Ekonomicznych w zakresie wspierania kształcenia zawodowego. Wspomniano również o prowadzonym monitoringu tzw. Zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz prognozy popytu na pracę. Omówiono działanie Krajowego Funduszu Szkoleniowego, jako elementu wsparcia kształcenia ustawicznego pracowników oraz różne formy podnoszenia kwalifikacji finansowanych przez urzędy pracy a także kwestie dotyczące zatrudnienia i wsparcia finansowego pracowników młodocianych.

Przedstawicielka Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej zwróciła uwagę na potrzebę zmian systemowych szkolnictwa zawodowego jak również potrzebę rozwoju doradztwa zawodowego już na poziomie szkół gimnazjalnych. Przedstawiła niektóre aspekty systemu nauki i kształcenia dualnego oraz doradztwa zawodowego funkcjonujące w Niemczech.

Pracodawcy zgodnie stwierdzili, że istnieje pilna potrzeba powołania zespołu międzyresortowego (z udziałem partnerów społecznych) w celu opracowania, na podstawie doświadczeń niemieckich, programu wdrażania i upowszechniania systemu kształcenia dualnego w Polsce.

W dalszej części spotkania przedstawiciel BCC przedstawił informację nt. inicjatyw BCC związanych z problemami gospodarczymi oraz rynkiem pracy, które były omawiane w lożach BCC w 2014 r.
 

do góry Ostatnia modyfikacja: 21-04-2022
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ideo Realizacja: 
CMS Edito  Powered by: